onsdag, mars 19

Inlägget saknar rubrik.

I denna rapport görs en analys av restaureringen av Hejnum kyrka som pågick 2011-2013. Syftet är att ta reda på om restaureringsprocessen har gått till på rätt sätt, om den stämmer överens med Robertssons process som vi fått i uppgift att jämföra med.
Analysen utgör den examinerande uppgiften i kursen Restaureringsprocessen 1, denna rapport kommer därför svara på en rad frågor. Dessa är följande, på vilka grunder har beslut om förändring fattats? Har det gjorts någon förundersökning? Hur är kulturhistoriska värden redovisade och uppföljda i din fallstudie? Vilka aktörer är inblandade i ärendet? Vilka roller har de i restaureringsprocessen? Är rollfördelningen tydlig? Hur är relationerna mellan aktörerna dokumenterade? 

För att svara på dessa frågor behöver vi titta närmare på fallet, den yttre och inre restaureringen av Hejnum kyrka. Processen föranleddes av behovet av att restaurera kyrkan på nytt, det var ca 30 år sedan det gjordes förra gången på utsidan och en inre restaurering har inte gjorts sedan 1960. Främst var arbetet dock föranlett av att kyrkans tornhuv var i mycket dåligt skick. Men fasaderna och delar av interiören behövde också även de tas omhand och bättras på. Det finns även kalkmålningar från olika epoker under sentida kalklager och önskemål och allmänintresse fanns att ta fram dessa målningar.
Tentafika är bland det bästa som finns. 
Efter fyra dagars skrivande så är jag nu färdig. Jag är så färdig. Jag är så slut och så färdig. Jag vill aldrig mer läsa dokument från länsstyrelsen och jag vill aldrig någonsin mer läsa min rapport. 
Men jag är nöjd med den. Jag och Viktoria har tappert suttit vid varandras sidor i denna plåga. Det har varit ganska kul emellanåt och det är underskattat att ha hembakad Black n' Whitekaka hemma! Utan den hade vi nog gått under. 

Låten Kedvesem har lyckats komma om och om igen under denna tenta, frustrerande men samtidigt på något sätt betryggande. Men alla medel är tillåtna när man skriver tenta. Vi har haft oräkneliga 30 second dance partys och någon Baylismjölkdrink slank ner. Men det är bra att tagga ner pressen lite. Vi har nu accepterat att vi inte har högskolenivå på texterna utan höskullenivå. Då släpper pressen och man gör ett bättre jobb. 

Nu blir det någon dags ledigt innan vi ska ta oss an tenta nummer två. Det vill till att inte förlora förståndet i dessa äckliga tentaperioder. Men det är ganska underbart ändå. Det känns ju som att man gör någonting i alla fall.
Lisa 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar