fredag, mars 14

Finfredag.

Har idag unnat mig en dag utan studier. Jag vet jag kommer få äta upp det i morgon men den krypande huvudvärken jag kände i morse skrämde slag på mig. Jag vill inte ha migrän. Men somnade om i en timma och slapp plågan. Det funkar liksom inte att plugga när man bara ser på det ena ögat och ena halvan av huvudet känns som att den vill slita sig lös från resten av kroppen.

Men upp kom jag vid niosnåret och tog en långpromenad med Ellen i skogen, vi har haft fantastiskt väder nu i flera dagar och så även idag. Därefter frukost i lugn och ro.

Större delen av dagen så har jag suttit i fåtöljen och läst. Jag har ju börjat om på Sagan om Isfolken nu, för tredje gången jag vet, men jag kan inte låta bli. Vår och sommar ska spenderas med näsan i de underbart fulländade böckerna.

Dock så plockade jag upp frågan igen om mammas webbsida för restaurangen. Jag ska ju hålla i den lite och letade efter någon som är duktig på att göra loggor och headers och liknande för jag är värdelös på det. Jag satt eftermiddagen med att försöka lära mig GIMP men jag blir mest bara irriterad när jag vet hur jag vill göra något på bilden men så vet jag inte hur jag ska få till det. Så det slutade med att jag kollade runt lite efter duktiga grafiker. Mamma och jag har nog lite olika smak på hur det ska se ut men det kommer nog bli bra när det är färdigt.

Det känns på något sätt så roligt att sitta med hemsidan. Det känns som att jag har fått ett uppdrag och det är så kul när det blir bra och när mamma blir nöjd.

Huset till höger är det som ska bli restaurang, till vänster i bild är Tågstationen.

Ja min mamma startar catering och restaurang hemma i byn. Hon inreder med lite allt möjligt från sekelskifte och fram  till 30-40tal. Det blir fantastiskt fint. Plus att hon är en gud i köket. Det kommer gå kalas. Och ännu bättre blir det om jag lyckas med hemsidan. Men det är så roligt alltihop, och jag får leka lite auktionshaj på somrarna när vi är ute och fyndar finfina möbler på bondauktionerna. Sen får jag undersöka möbler, porslin, glas och mattor och lära mig en massa.

Det renoveras och rustas för fullt! Här är tapeten i serveringen.
 Min mamma sliter som ett djur. Hon vet vad hon vill. Hon har drömt om en restaurang så länge och nu har hon bestämt sig, eller ja, hon började för två år sedan med arbetet. Hon är en stor förebild för mig. Hon vet ju vad hon vill, då tar hon sig dit. På dagarna jobbar hon och på kvällarna och helgerna så är hon i "andra huset" och renoverar så att det ska bli fint. Ja jag säger andra huset för vårt bostadshus ligger granne med denna byggnad där restaurangen ska ligga.

På något sätt så är det så jag vill leva mitt liv. Jag vill komma på vad jag vill göra fullt ut och så vill jag göra det. Men det otroliga är att hon verkligen inte gnäller. Visst, hon säger ju när hon har ont men hon tycker nog ändå det är roligt för hon ser målet. Det kommer bli fantastiskt!

Nähe, nu ska jag ta och mata mina små fyrbenta sen krypa upp i fåtöljen igen och läsa hela kvällen. Funderar också på att kanske släcka alla lysen och tända ljus. Jag gjorde det för någon vecka sedan och herre jesus vilken härlig stund det var, lugnt och fridfullt. Det har varit en bra dag idag.

Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar